Mapa klubów
Wymagania egzaminacyjne
- Szczegóły
- Utworzono: 11 styczeń 2013
1. EGZAMIN PRAKTYCZNY:
1. Egzamin praktyczny obejmuje:
- manewrowanie jachtem pod żaglami,
- manewrowanie jachtem na silniku,
- umiejętność dowodzenia załogą,
- pracę w charakterze członka załogi,
2. Osoby nie posiadające stopnia żeglarza jachtowego muszą dodatkowo zdać egzamin praktyczny przewidziany na stopień żeglarza jachtowego.
3. Umiejętność manewrowania jachtem należy sprawdzić przy spełnieniu warunków:
- umiejętność manewrowania pod żaglami należy sprawdzić na jednomasztowym jachcie morskim o długości kadłuba 7-12 m.
- umiejętność manewrowania na silniku należy sprawdzić na jachcie morskim o długości kadłuba 7-12 m wyposażonym w silnik zapewniający uzyskanie prędkości nie mniejszej niż 4 węzły,
- siła wiatru powinna wynosić 1 ÷ 6 °B,
- egzamin z manewrowania jachtem może odbywać się wyłącznie na wodach morskich i w porcie z dostępną keją lub pirsem wyposażonymi w urządzenia cumownicze i dostępną boję manewrową.
4. Manewry pod żaglami:
- manewry podstawowe: odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
- manewry dodatkowe: stawanie w dryf, dojście do boi, odejście od boi, stawanie na kotwicy i odejście z kotwicy.
5. Manewry jachtem na silniku:
- manewry podstawowe: odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, zacieśnianie cyrkulacji, alarm „człowiek za burtą”,
- manewry dodatkowe: dojście do boi, odejście od boi.
6. Zakres wymagań:
- Egzamin z manewrowania jachtem
- manewrowanie jachtem pod żaglami:
- zdający wykonuje na jachcie pod żaglami minimum wszystkie manewry podstawowe, wymienione w p. 4a,
- o ilości, kolejności i rodzaju manewrów decyduje KE,
- manewrowanie jachtem na silniku:
- zdający wykonuje na jachcie na silniku minimum wszystkie manewry podstawowe, wymienione w p. 5a,
- o ilości, kolejności i rodzaju manewrów decyduje KE,
- umiejętność dowodzenia załogą:
- umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie
- praca w charakterze członka załogi
- zdający winien wykazać się umiejętnością prawidłowego wykonywania poleceń prowadzącego jacht, odpowiadania na komendy i zachowania się w czasie alarmu „człowiek za burtą”.
7. Definicje i interpretacje:
- manewry na żaglach powinny być wykonane przez zdającego bez użycia silnika,
- brak komend i poleceń wydawanych załodze przez zdającego egzamin może być traktowany, jako brak umiejętności z zakresu dowodzenia pracą załogi,
- za prawidłowe wykonanie manewrów pod żaglami uważa się:
- alarm „człowiek za burtą”
- ogłoszono alarm, wyznaczono obserwatora, podano środki ratunkowe w odległości nie większej niż 20 m,.
- podejście do „człowieka za burtą” odbyło się na żaglach, na kursie bajdewind, burtą zawietrzną z prędkością ok. 1 węzła ( ok. 0.5 m/s), w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
- wyznaczono odpowiednio wcześnie osoby do podjęcia „człowieka za burtą” i w zależności od konstrukcji jachtu podjęto go z wody na pokład,
- udzielono „człowiekowi” niezbędnej pomocy,
- utrzymano zdolność manewrową jachtu przez cały czas manewru.
- odejście od nabrzeża:
- jacht odszedł od nabrzeża i popłynął na zadanym halsie,
- dojście do nabrzeża:
- jacht stanął w określonym przez KE miejscu i w określony przez nią sposób,
- dojście do boi
- jacht stanął w linii wiatru w odległości skutecznego zasięgu bosaka, a boja znajduje się przed dziobem lub do wysokości want.
- odejście od boi
- jacht po postawieniu żagli i oddaniu cum odszedł na określonym przez KE halsie.
- stawanie w dryf
- podczas kursu bajdewind bez luzowania wybranego foka nastąpiło przejście dziobem linii wiatru, ustawiono jacht burtą do wiatru, płetwę steru wyłożono na burtę nawietrzną i utrzymano jacht w dryfie.
d. za prawidłowe wykonanie manewrów na silniku uważa się:
- odejście od nabrzeża
- jacht odszedł od nabrzeża na zadany hals
- dojście do nabrzeża:
- jacht zatrzymał się we wskazanym przez KE miejscu
- zaciskanie cyrkulacji:
- promień cyrkulacji zmniejszył się o połowę w stosunku do promienia cyrkulacji bez zacieśnienia.
- alarm „człowiek za burtą”
- jacht zatrzymał się prawidłową burtą przy człowieku, a następnie człowiek został wyciągnięty na pokład w miejscu jachtu najlepiej do tego przystosowanym
8. Stosuje się następujące kryteria oceny:
- 5 (bardzo dobry) - zdający wykonuje manewry w sposób bezpieczny i skuteczny, powtarzalny i pewny, bez poprawek, potrafi kierować załogą w sposób zdecydowany,
- 4 (dobry) - zdający wykonuje manewry w sposób bezpieczny i skuteczny bez poprawek, potrafi kierować załogą,
- 3 (dostateczny) - zdający wykonuje manewry pod żaglami lub na silniku w sposób bezpieczny i skuteczny z poprawkami, potrafi kierować załogą w stopniu wystarczającym,
- 2 (niedostateczny) - ocena nie zaliczająca egzaminu, zdający nie potrafi wykonać w sposób bezpieczny i skuteczny manewrów, nie potrafi kierować załogą, ze względu na bezpieczeństwo załogi lub jachtu odebrana została zdającemu komenda podczas egzaminu.
9. Uwagi końcowe:
- przed egzaminem praktycznym KE powinna zapoznać zdających z niniejszymi wymaganiami, a po jego zakończeniu - omówić wyniki (szczególnie w przypadku ocen niedostatecznych),
- KE ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w czasie trwania egzaminu,
- na życzenie zdającego KE powinna umożliwić mu zapoznanie się w czasie kilkunastu minut z własnościami żeglugowymi jachtu,
- jeżeli KE uzna, że wykonywany manewr zagraża bezpieczeństwu załogi lub jachtu, powinna odebrać zdającemu komendę, co oznacza ocenę niedostateczną,
- KE decyduje o tym czy wykonany manewr był bezpieczny i skuteczny oraz o ocenie egzaminu,
- droga przebyta przez jacht i liczba zwrotów może być, co najwyżej dwukrotnie większa od uznanej przez KE za niezbędne,
- osoba zdająca egzamin może wykonywany manewr przerwać i powtórzyć go od początku tylko raz,
- egzamin z alarmu „człowiek za burtą” odbywa się na otwartym akwenie,
- ocena końcowa egzaminu praktycznego jest średnią arytmetyczną z poszczególnych jego członów.
EGZAMIN TEORETYCZNY:
1. Egzamin teoretyczny obejmuje sprawdzenie wiadomości z następujących przedmiotów:
- przepisy,
- locja,
- nawigacja,
- wiadomości o jachtach: budowa jachtu i silnika, teoria żeglowania,
- ratownictwo,
- sygnalizacja, łączność,
- meteorologia.
2. Osoby zdające egzamin na sternika jachtowego nie posiadające stopnia żeglarza jachtowego muszą dodatkowo zdać egzamin teoretyczny przewidziany na stopień żeglarza jachtowego z przedmiotów: przepisy, locja śródlądowa.
3. Wiedzę z zakresu wiadomości i umiejętności teoretycznych należy sprawdzić w formie:
- egzaminu z wiadomości teoretycznych (o wyborze formy decyduje KE):
- wypełnienie testu,
- pisemne odpowiedzi na pytania,
- ustnych odpowiedzi na pytania,
b. rozwiązania zadania z nawigacji (na mapie), zadanie to powinno obejmować żeglugę podczas kilku godzin na akwenie pływowym i określenie pozycji zliczonych na każda godzinę i kilka pozycji obserwowanych.
4. Ocenę niedostateczną z całości egzaminu otrzymuje osoba, która otrzymała ocenę niedostateczną z któregokolwiek przedmiotu,
5. Zdający może korzystać ze słowników.
6. Niezbędny zestaw pomocy przy egzaminie teoretycznym:
- mapa morska polska lub angielska akwenu, na którym nie występuje zjawisko pływów, spis świateł i locja dla obszaru objętego mapą, słownik angielsko - polski, trójkąty nawigacyjne, cyrkiel nawigacyjny, tabele pływów (lub wyciągi).